Informace o zájezdu Sever Špicberk - Za Ledními Medvědy 2013 Na Lodi Plancius
Popis zájezdu
M/V Plancius
Třída: Ice 1D
Délka: 89 metrů
Šířka: 14.5 metrů
Ponor: 5 metrů
Tonáž: 3175 GRT
Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009
Kapacita: 114 osob max. (53 kabin)
Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor
Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba
Vlajka/Domovský přístav: Holandsko
Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelová posádky, 8 osob expediční posádky
Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. Poté byla zakoupena společností Oceanwide Expeditions. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS.
Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem a mnoho míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp).
Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, nicméně plavidlo nelze považovat za luxusní. A protože primárním cílem jsou expediční plavby se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu, pasažéři tráví při výstupech na pevninu co nejvíce času.
Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů.
Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.
Program zájezdu
1. den: Příjezd do Longyearbyen, správního hlavního města souostroví Svalbard, které se nachází na největším ostrově Špicberky. Před naloděním budete mít možnost se projít po tomto bývalém hornickém městě, jehož farní kostel a polární muzeum stojí jistě zato navštívit. V podvečer loď vypluje z Isfjorden.
2. den: Navštívíme Raudfjord na severním pobřeží západních Špicberk, krásný fjord posázený působivými ledovci a je preferovaný tuleni kroužkovanými a vousatými. Často jsou zde k vidění lední medvědi. Večer se vydáme kolem ostrova Moffen, kde můžeme nalézt velkou skupinu mrožů.
3. den: V Laagoya, místě vynořování mrožů, uděláme zastávku. Později poplujeme skrz Beverleysundet, který byl pojmenován sirem Williamem Edwardem Parry v roce 1827. V roce 1898 zde též plula švédsko-ruská expedice Arc-of-Meridian. Dnes doplujeme k nejsevernějšímu bodu v Phippsoya na Seven Islands na severu Nordaustlandet. Zde budeme na 81 stupních severně, jen 540 mil od geografického severního pólu. Tento region obývají lední medvědi společně s racky sněžními.
4. den: Vydáme se na východ až do oblasti Nordaustlandet, kde se potulovala Nobile expedice v roce 1928 a kde se pokusila italská Sora o záchranu. V těchto místech bychom se mohli dostat k Alpinoya, kam až doplula Sora v roce 1928. Dále poplujeme k ústí Finn Malmgrenfjord a Albertinibukta, možnost výstupu na Soraberget (205 metrů), odkud je skvělý výhled na ledovcový příkrov Nordaustlandet. Jako alternativa se naskýtá přistání ve Storoya, kde se opět můžeme setkat se skupinkou mrožů.
5. den: Na programu je dnes zřídka navštěvovaný ostrov Kvitoya ležící nejdále na východě blízko ruského území. Ostrov je ledovcovým příkrovem, kde se nachází malá oblast bez ledu a sněhu. Přistaneme na západním cípu v Andréneset, kde v roce 1898 zahynul švédský badatel André a jeho společníci. Také se pokusíme dostat do Kraemerpynten na východě, který obývá ohromná skupina mrožů.
6. den: Nasměřujeme naši výpravu k západu, avšak nyní po celou dobu skrze a podél ledového pole ker na severu Špicberk. Poplujeme na sever od Phippsoya na Seven Islands, 540 mil od geografického severního pólu. Tento region obývají polární medvědi společně s racky sněžními.
7. den: Stále se pohybujeme v ledové oblasti na severozápadě Špicberk a později se stočíme na jih, kde se dostaneme do vhodné oblasti pro spatření velryb.
8. den: Návrat do Longyearbyen a vylodění.