Sever Špicberk - Basecamp Na Lodi Plancius

Destinace: Norsko

Typ zájezdu: Klasický poznávací

Informace o zájezdu Sever Špicberk - Basecamp Na Lodi Plancius

Popis zájezdu

Unikátní systém plavby, kdy plavidlo kotví na jednom místě cca 2-3 dny a umožní absolvovat zájemcům různorodé aktivity (sea kayaking, lekce fotografování, chůze se sněžnicemi, treky). Ostatní účastníci mohou absolvovat normální program dle itineráře. Všechny dobrodružné aktivity jsou zdarma v ceně plavby!

M/V Plancius Třída: Ice 1D Délka: 89 metrů Šířka: 14.5 metrů Ponor: 5 metrů Tonáž: 3175 GRT Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009 Kapacita: 114 osob max. (53 kabin) Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba Vlajka/Domovský přístav: Holandsko Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelová posádky, 8 osob expediční posádky Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. Poté byla zakoupena společností Oceanwide Expeditions. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS. Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem a mnoho míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp). Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, nicméně plavidlo nelze považovat za luxusní. A protože primárním cílem jsou expediční plavby se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu, pasažéři tráví při výstupech na pevninu co nejvíce času. Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů. Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.

Program zájezdu

1. den: Příjezd do Longyearbyen, správního hlavního města souostroví Svalbard, které se nachází na největším ostrově Špicberky. Před naloděním budete mít možnost se projít po tomto bývalém hornickém městě, jehož farní kostel a polární muzeum stojí jistě zato navštívit. V okolí Longyearbyen bylo zaznamenáno více než 100 druhů rostlin. V podvečer loď vypluje z Isfjorden.

2. den: Budeme směřovat na sever podél západního pobřeží. Ráno dorazíme do Krossfjorden, kde přestoupíme do člunů, se kterými se vydáme na jízdu podél vyřezaného čela ledovce. Na zelených svazích u ledovce kvete mnoho různých květů a na nedalekých útesech hnízdí velké množství racků tříprstých a alkounů tlustozobých. Budete mít dobrou příležitost spatřit polární lišky, jak střeží úpatí útesů pro případ, že nějaké ptačí mládě nešťastně vypadne z hnízda, a tuleně vousaté, kteří křižují zdejší fjord. Odpoledne poplujeme do Ny Alesund, nejsevernější osady na světě. Dříve byla těžební vesnicí, která byla dostupná nejsevernější železnicí na světě, což zde stále můžete spatřit. Ny Alesund je dnes výzkumným centrem. Blízko vesnice je živná půda pro bernešky, husy krátkozobé a rybáky dlouhoocasé. Návštěvníci, kteří se zajímají o historii arktického výzkumu, se budou chtít projít ke kotvícímu stožáru, který použil Amundsen a Nobile se vzducholodí Norge v roce 1926 a Nobile se vzducholodí Italia v roce 1928 před jejich letem na severní pól.

3. den: Na ostrůvku Ytre Norskoya navštívíme Holandskou velrybářskou stanici ze 17. století, jejíž velký hřbitov je výstižnou připomínkou těžkého života a nebezpečí v dávných dobách. Vyskytuje se zde hojně ptactva, kolonie alky malé, alkouna obecného, tlustozobého, papuchalka a chaluhy nadosah návštěvníkům. Na východě navštívíme Raudfjord na severním pobřeží západních Špicberk. Je to krásný fjord posázený působivými ledovci a je preferovaný tuleni kroužkovanými a vousatými. Útesy a břeh fjordu jsou také obsazeny koloniemi mořských ptáků a překvapivě bohatou vegetací, která kvete na chráněných místech.

4. den: Celý den strávíme v oblasti Raudfjordu s mnoha příležitostmi k jízdě na kajaku a turistice (se sněžnicemi, nebo bez nich), dlouhým či kratším výletům (lehká, střední a vyšší náročnost). Skupinka trekkerů vyrazí na svou třídenní výpravu na jihovýchod a bude vyzvednuta v Liedefjordu. Poznámka: Trekking je doplňková aktivita a dostupná pouze na žádost.

5. den: V závislosti na počasí se dnes můžeme plavit do ústí Liefdefjorden, vystoupit na břeh a projít se tundrou ostrova Andoya. Hnízdí zde mnoho kajek mořských a hus krátkozobých a také zde možná spatříme vzácnější kajku královskou. Během plavby do Liefdefjorden poplujeme blízko pětikilometrového průčelí impozantního ledovce Monaco Glacier. Ledovcové vody jsou oblíbeným napájecím místem pro tisíce racků tříprstých a příležitostně jsou na ledovci k zahlédnutí lední medvědi, což je skvělá příležitost pro nádherné fotky. Po celý den budeme mít mnoho příležitostí k jízdě na kajaku, kratším výletům (lehčí varianta) a středně náročným výletům až po obtížnější (se sněžnicemi, nebo bez nich).

6. den: V Bockfjordu se nachází blízko pobřeží a asi 10 km do vnitrozemí teplé prameny s pestrobarevným sedimentem. Zde můžeme vystoupat na vulkán, který byl činný před tisíci lety. Toto je nejteplejší oblast Špicberk s místy, kde rostou keře Cassiope a skalničky Dryádky osmiplátečné. Břehy Woodfjordu jsou zanesené stovkami velkých kmenů ze Sibiře. Čeká nás další den plný aktivit, jako jsou jízda na kajaku a pěší túry. Večer se vydáme dál na naši plavbu, abychom v Liefdefjorden po třech dnech vyzvedli skupinku, která se vydala na trek.

7. den: Dnes poplujeme do průlivu Hinlopen Strait, který je domovem pro tuleně vousaté, tuleně kroužkované, polární medvědy a racky sněžní. Na zodiacích poplujeme podle ledových ker Lomfjordshalvoya a budeme objevovat „ptačí bazar“ na březích Alkefjellet s tisíci alkouny tlustozobými. Na východní straně Hinlopenstrait se pokusíme přistát na Palanderbukta (Nordaustlandet), kde jsou běžně k vidění sobi, husy krátkozobé, hnízdící racci sněžní a mroži.

8. den: Dnes dosáhneme nejsevernějšího bodu naší výpravy v Phippsoya na Seven Islands severně od Nordaustlandet. Zde budeme na 81 stupních severně, jen 540 mil od geografického severního pólu. Tento region obývají polární medvědi společně s racky sněžními. Před otočkou zpět na jih možná chvíli pobudeme v poli ledových ker a budeme tak moci nasát působivé okolní prostředí a spatřit racky růžové.

9. den: Přistaneme na severním cípu Prins Karls Forland nedaleko Fuglehuken, kde Barentsz pravděpodobně poprvé vkročil na pevninu. Mořští ptáci hnízdí na útesech a podél pobřeží uvidíme tuleně obecné, jediné obyvatele nacházející se na Špicberkách. Dále budeme moci spatřit pozůstatky z éry lovu ledních medvědů, řadu zničených zbraní a pasti na medvědy. Na opačné straně Forlandsundet ve Sarstangen je místo vynořování mrožů. Alternativně poplujeme do St. Johns Fjord, nebo na jih do ústí Isfjorden a přistaneme v Alkhornet. Mořští ptáci hnízdí na útesech a polární lišky prohledávají úpatí útesů, zda najdou vypadlé vejce či mládě, zatímco sobi polární špicberští spásají poměrně bujnou vegetaci. Sobi se zdají, že je lidská přítomnost nikterak neruší. Avšak ve skutečnosti musí zvířata přežít v nelítostné zimě, kdy teploty prudce klesají a je těžké najít potravu. Proto si šetří energii, jak mohou, a utíkají jen v naprosto nezbytných případech. Odpoledne poplujeme krásnou zátokou Borebukta, obeplujeme čelo ledovce a vydáme se směrem do Longyearbyen.

10. den: Vylodění v Longyearbyen, administrativním centru Špicberk.