Plavba Okolo Špicberk Na Lodi Plancius

Destinace: Norsko

Typ zájezdu: Klasický poznávací

Informace o zájezdu Plavba Okolo Špicberk Na Lodi Plancius

Popis zájezdu

Ledové podmínky určí trasu plavby: buď sever Špicberk, anebo kolem Špicberk. Pravděpodobnost, že se uskuteční úplná plavba kolem Špicberk (na základě našich zkušeností z let 1992-2010) je následující: 30% v první polovině července, 60% v druhé polovině července, 90% v první polovině srpna, 95% ve druhé polovině srpna. V případě, že nemůžeme uskutečnit celkové obeplutí, většinou se rozhodneme pro program na severovýchodě nebo jihovýchodě Špicberk.

M/V Plancius Třída: Ice 1D Délka: 89 metrů Šířka: 14.5 metrů Ponor: 5 metrů Tonáž: 3175 GRT Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009 Kapacita: 114 osob max. (53 kabin) Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba Vlajka/Domovský přístav: Holandsko Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelová posádky, 8 osob expediční posádky Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. Poté byla zakoupena společností Oceanwide Expeditions. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS. Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem a mnoho míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp). Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, nicméně plavidlo nelze považovat za luxusní. A protože primárním cílem jsou expediční plavby se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu, pasažéři tráví při výstupech na pevninu co nejvíce času. Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů. Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.

Program zájezdu

1. den: Příjezd do Longyearbyen, správního hlavního města souostroví Svalbard, které se nachází na největším ostrově Špicberky. Před naloděním budete mít možnost se projít po tomto bývalém hornickém městě, jehož farní kostel a polární muzeum stojí jistě zato navštívit. V podvečer loď vypluje z Isfjorden.

2. den: Krossfjorden, Ny Alesund. Budeme směřovat na sever podél západního pobřeží. Ráno dorazíme do Krossfjorden, kde přestoupíme do člunů, se kterými se vydáme na jízdu podél vyřezaného čela ledovce. Na zelených svazích u ledovce kvete mnoho různých květů a na nedalekých útesech hnízdí velké množství racků tříprstých a alkounů tlustozobých. Budete mít dobrou příležitost spatřit polární lišky, jak střeží úpatí útesů pro případ, že nějaké ptačí mládě nešťastně vypadne z hnízda, a tuleně vousaté, kteří křižují zdejší fjord. Odpoledne poplujeme do Ny Alesund, nejsevernější osady na světě. Dříve byla těžební vesnicí, která byla dostupná nejsevernější železnicí na světě, což zde stále můžete spatřit. Ny Alesund je dnes výzkumným centrem. Blízko vesnice je živná půda pro bernešky, husy krátkozobé a rybáky dlouhoocasé. Návštěvníci, kteří se zajímají o historii arktického výzkumu, se budou chtít projít ke kotvícímu stožáru, který použil Amundsen a Nobile se vzducholodí Norge v roce 1926 a Nobile se vzducholodí Italia v roce 1928 před jejich letem na severní pól.

3. den: Liefdefjorden, Andoya, Monaco Glacier. Blízko ústí Liefdefjorden vystoupíme na břeh a projdeme se tundrou ostrova Andoya. Hnízdí zde mnoho kajek mořských a hus krátkozobých a také zde možná spatříme vzácnější kajku královskou. Během plavby do Liefdefjorden poplujeme blízko průčelí impozantního ledovce Monaco glacier. Ledovcové vody jsou oblíbeným napájecím místem pro tisíce racků tříprstých a příležitostně jsou na ledovci k zahlédnutí lední medvědi.

4. den: Phippsoya. Dnes dosáhneme nejsevernějšího bodu naší výpravy v Phippsoya na Seven Islands severně od Nordaustlandet. Zde budeme na 81 stupních severně, jen 540 mil od geografického severního pólu. Tento region obývají polární medvědi společně s racky sněžními. Před otočkou zpět na jih možná chvíli pobudeme v poli ledových ker a budeme tak moci nasát působivé okolní prostředí a spatřit racky růžové.

5. den: Laagoya. Tento den navštívíme Laagoya, ostrůvek s velkou lagunou, ve které se shromažďují velká hejna mrožů. Na ostrově také hnízdí racek Sabinův. V Sorg Fjordu můžeme nalézt další shluky mrožů nedaleko od hrobů lovců velryb ze 17. století. Na procházce přírodou se můžeme setkat s rodinami sněhulí.

6. den: Hinlopen Strait, Nordaustlandet. Dnes poplujeme do průlivu Hinlopen Strait, který je domovem pro tuleně vousaté, tuleně kroužkované, polární medvědy a racky sněžní. Na zodiacích poplujeme podle ledových ker Lomfjordshalvoya a budeme objevovat „ptačí bazar“ na březích Alkefjellet s tisíci alkouny tlustozobými. Na východní straně Hinlopenstrait se pokusíme přistát na Augustabukta (Nordaustlandet), kde jsou běžně k vidění sobi, husy krátkozobé, hnízdící racci sněžní a mroži. Nedaleko Torrelneset budeme objevovat polární poušť na Nordaustlandet, vedle třetího největšího ledovcového příkrovu na světě. Projdeme se podél krásného pobřeží pokrytého hladkými útesy vyřezanými příbojem po tisíce let. Cestou zde můžeme spatřit mrože.

7. den: Barentsoya, Diskobukta. Ve Freemansundet plánujeme přistát ve Sundneset na ostrově Barentsoya, kde navštívíme starou loveckou chatu a dále svižně projdeme tundrou, kde se budeme snažit vypátrat soba polárního špicberského a bernešku bělolící. Později poplujeme na jih do Diskobukta na západní straně Edgeoya. Po projížďce ve člunu mělkým zálivem se vylodíme na pláži zanesené velrybími kostmi a kmeny stromů, které se zde nahromadili ze Sibiře. Také můžeme vystoupat na lem úzké průrvy, kterou obývají tisíce racků tříprstých spolu s alkouny obecnými a racky šedými. Během období hnízdění stráží úpatí útesů polární lišky a polární medvědi, obzvláště pak samice s mláďaty. Ty zde hledají ptačí mláďata, která vypadla z hnízd.

8. den: Hornsund. Den začneme plavbou postranními fjordy působivé oblasti Hornsund v jižních Špicberkách a vychutnáme si krajinu s vysoko se tyčícími štíty hor. Hornsundtind se tyčí do výšky 1431m zatímco Bautaen předkládá, proč první holadští cestovatelé nazvali ostrov Špicberkami – špičatými horami. V této oblasti je také 14 velkolepých ledovců a velká příležitost spatřit lachtany a polární medvědy.

9. den: Dnes přistaneme na Ahlstrandhalvoya v ústí Van Keulenfjorden. Hromady koster běluh (běluha je malá bílá velryba) a pozůstatky ze zabíjení z 19. století jsou přesto další připomínkou následků bezmyšlenkovitého vykořisťování. Naštěstí nebyly běluhy loveny až na pokraj vyhynutí, můžete je tedy stále místy spatřit. Skutečně je zde velká šance, že projedeme kolem hejna běluh. Během odpolední plavby do Recherchefjorden budete moci poznávat oblasti tundry v horní části fjordu, kde se pase mnoho sobů.

10. den: Návrat do Longyearbyen a vylodění.